Wifi Gratis
Veure el Vídeo
PASSEIG PER SON GUAL I SA COMA

També anomenat familiarment per alguns “Ruta del colesterol”, el passeig per Son Gual i Sa Coma és, en realitat, un bell passeig quasi pla, per camins que separen camps d’oliveres dels boscos d’alzines i pins dels vessants muntanyencs de la zona i que, a la vegada, constitueixen alguns dels possibles inicis de pujada al Puig del Teix.

Si partiu de l’aturada de l’autobús de línia, us heu de dirigir cap a l’est per la vorera del carrer-carretera que ve de Palma. La sortida té un lleuger pendent de pujada fins a arribar al punt més alt de la carretera on hi ha un semàfor. Uns pocs metres més cap a l’est hi ha, a l’esquerra del carrer, direcció Palma, una escala empedrada que du a la possessió de Son Gual.

songual

Son Gual és un bell casalot de tres plantes i amb una torre de defensa del segle XVII. La porta d’accés presenta un arc de mig punt que comunica per un passadís amb un pati interior, amb pòrtics i rellotge de sol. El lloc fou adquirit per l’arxiduc Lluís Salvador a finals del segle XIX perquè servís de residència per als seus convidats. Bona part dels terrenys de la finca foren urbanitzats anys enrere.

camicolesterol

Passades les cases de Son Gual continuam cap a l’est pels carrers de la urbanització. Poc temps després heu d’agafar un camí de terra a l’esquerra. Pocs metres més enllà trobareu una barrera oberta i una indicació de direcció cap a la zona pública de Son Moragues, refugi, etc. Al cap d’un temps de caminar topareu amb una barrera metàl·lica tancada per a vehicles. Sou, en realitat, en una propietat privada amb pas permès. Seguiu sempre el camí, pla. Apareixeran un total de tres vies laterals, una de pujada i dues de baixada, que no heu d’agafar.

sacoma

A la nostra dreta, veureu la vall, els marges, el predi i Sa Coma, no urbanitzat. Al davant, a l’esquerra, teniu la Serra de Son Moragues, i a la dreta, la Mola de Pastoritx. A través del comellar intermedi, Pla dels Xots de Dalt, se divisa la rocosa i majestuosa “sa Rata”. Finalment, apareixerà una altra gran reixa que impedeix el pas de vehicles però no de vianants.

Immediatament després hi ha dos camins, un a l’esquerra que du al refugi de Els Cairats i al Teix, i un altre a la dreta que ens vos duria a Sa Coma. S’ha d’agafar aquesta darrer inciant a partir d’aquest punt una lleugera baixada al predi de Sa Coma. En aquesta part del trajecte s’han de passar dues barreres amb possibilitat d’obertura, la primera, metàl·lica, que s’ha de deixar sempre tancada, i la segona, de fusta, ja en les immediacions de les cases de Sa Coma.

Tot seguit hi ha un camí en direcció sud que du a Son Homar, Es Mirabó i Son Verí. Seguiu recte fins a les cases de Sa Coma.