Wifi Gratis
Veure el Vídeo
La Comuna de Valldemossa

La ruta fins a la Comuna de Valldemossa és una excursió curta, d’una hora i 50 minuts aproximadament, i de dificultat baixa. Té com a objectiu conèixer un antic espai comunal i també un indret bàsic de la geografia religiosa de Valldemossa, el molí de la Beata, en poc temps es poden observar diversos paisatges naturals encantadors i elements d’antigues activitats de la muntanya, com el carbonejar i el nevatejar.

Orientacions del camí

Sortim del nord-est dels jardins de la Cartoixa, cap a la dreta si des del carrer de l’Uruguai us queda a davant l’entrada dels jardins. A l’esquerra s’aixeca el lateral de la casa de Son Mossènyer, d’alts murs a la base de l’edifici. A pocs metres a l’esquerra queda la zona d’accés a Son Mossènyer i a la dreta apareix el molí de Son Mossènyer, amb torre cilíndrica i portal i finestres amb arcs de ferradura, de factura recent. Després del molí de Son Mossènyer seguiuen línia recta, deixant de banda el camí de l’esquerra, que passa per davall l’aqüeducte de la Cartoixa. El camí s’estreny i s’acaba el ciment i amb alzines a l’esquerra, comença una pujadeta per escales de roca irregulars, on el camí fa la impressió de desaparèixer. Alguns metres més a dalt, la pujada s’esmorteix en un replà que fa de mirador amb vistes a sobre la zona dels jardins de la Cartoixa. A l’hora de continuar l’excursió, veureu que el camí es recupera, i heu d’avançar en lleger ascens entre alzines, argelagues, càrritx, aritges, estepes i heures.

sonmossenyer

A tres o quatre minuts del mirador, abandonam el camí de la Comuna per visitar la muntanyeta de la Beata, per la qual cosa giram pel camí de l’esquerra, amb una pujada escalonada i on observam exemplars de mare-selva. El camí del molí és curt i ràpid, així que ben aviat arribarem al cim de la muntanyeta de la Beata.

molibeata2

En acabar de visitar el molí de la Beata baixam altre cop cap al camí de la Comuna, al qual arribareu en menys d’un minut; des del camí del molí, giram a l’esquerra. Ben aviat, a l’esquerra, apareixeran restes de l’enorme aljub que abastia aigua a la Cartoixa. L’aljub és de planta rectangular, amb costats curts que fan uns 8m d’ample. La construcció data de la segona meitat del segle XVIII.

aujubcomunavalldemossa

Seguim pel camí de la Comunca, amb l’aljub alguns metres a l’esquerra i arribam en pocs metres a un portellet amb barrera de metall, a l’esquerra queda la casa anomenada sa Teulera. Alguns metres més endavant, a la dreta del lateral nord de la casa, apareix la font de na LlambiesLa primera notícia de l’abastiment del monestir de la Cartoixa amb aigua d’aquesta font data del 1650.

llambies

A l’esquerra de la font continua el camí de la Comuna, que puja en forma de rampa escalonada i es consolida com a camí de ferradura. A l’esquerra deixau de banda les diverses parets d’oliveres, resseguim cap a la dreta el camí, que es troba ple de vegetació.

Camí amunt, a poc més de quinze minuts de la font de na Llambies, arribareu a un mirador amb bona vista sobre Valldemossa; a la dreta queda una paret seca, i la pujada segueix fins que arriba al portell de la Comuna, amb una barrera de fusta. El camí segueix llavors cap a l’esquerra, paral·lel a la paret, fins que aviat dissenya una corba a la dreta i just després arriba a la petita planura anomenada en Penyalot.

espanyalot

Des del pla d’en Penyalot, seguiu cap a la dreta en direcció al cim de la Comuna. Alguns metres més endavant, el camí marca un gir a l’esquerra, entre alzinars i arbocers. Just després, caminats alguns metres, arribareu a una paret transversal, situada a mà dreta, que s’ha de flanquejar. Un cop passada la paret, continuam pel camí deixant penyes naturals infranquejables. A uns tres minuts, trobareu una bassa que queda a la dreta del camí. Immediatament després, el camí comença a per pujada i forma un conjunt de corbes. Si seguiu, en tres minuts arribareu a la zona més alta de la Comuna, anomenada ses Mossetes.

A la zona més alta de la Comuna de Valldemossa, hi trobareu dues sitges i, a l’esquerra, una barraca de carboner reutilitzada pels caçadors. Observam també un forn de pa i una trampa per caçar tords.