Wifi Gratis
Veure el Vídeo
El Teix

Entre la diversitat d’itineraris a disposició del turista, sobretot si és caminant, un per excel·lència és l’excursió a la muntanya del Teix, que deu aquest nom als teixos que creixien al seu cim i dels quals avui queden pocs exemplars. El Teix és la muntanya més alta de Valldemossa, amb 1064 metres d’alçada i es tracta, sens dubte, de la que ofereix la més bella i interessant excursió, cèlebre per ser l’itinerari que realitzava el rei Sanç I de Mallorca, que com que patia d’asma, hi pujava amb freqüència a oxigenar-se i alleugerir així els seus mals.

05-Cases-del-Rei-Sanç

A la base del capcurucull, podem trobar les cases reials, anomenades cases del rei Sanç, les quals manà edificar son pare, Jaume II, el 1309. L’edificació d’aquest alberg de caça la dugué a terme el mestre d’obres Guillem Cerdà. Aquí residien els reis de Mallorca quan volien practicar la seva afició cinegètica. Aquesta excursió és molt coneguda per ser el camí cap al mirador que féu construir l’arxiduc Lluís Salvador vorejant el penya-segat, amb unes meravelloses vistes a la mar.

esteix

Us recomanam que dugueu calçat adequat per a un terreny que no és gens fàcil per a caminants poc experimentats. I no oblideu incloure en el vostre equip una reserva d’aigua i fruita abundant per realitzar amb èxit el camí. La dificultat del terreny és mitjana-alta, i l’excursió dura entre 3 i 4 hores. Per partir ens situarem davant les cases de Son Gual, al carrer Lluís Vives. De So Gual hem de destacar la seva preciosa torre de defensa d’estil gòtic del segle XVI. Des d’allà partirem baixant el carrer Torcana fins a trobar, a la nostra esquerra, un camí de terra amb una barrera oberta, que travessarem.

songual

Ara podem observar, a la dreta, l’imponent predi de Sa Coma, amb la senyorial edificació i els seus bells jardins. Seguirem, sempre sense desviar-nos-en, camí amunt i travessarem dues barreres de ferro. Deixant enrere la segona barrera, prendrem el camí a la nostra esquerra, el qual ens conduirà cap a la muntanya del Teix. Passarem ara per davant d’una caseta en estat ruïnós (sa caseta de la font d’en Rupit); seguirem recte, sense agafar el camí que es desvia a la nostra dreta i, ja més amunt, arribarem a una tercera barrera que pega al tram empinat, o pista forestal, que es durà fins a la font des Polls, on trobarem la caseta des Refugi, punt on acaba l’esmentada pista forestal.

Els Cairats 15-11-2015 005

Sense abandonar el camí fet, a l’esquerra de la caseta, arribarem al capdamunt d’una cruïlla de camins. Des d’allà agafarem el camí que puja a la nostra dreta per arribar al Puig des Teix, on, un cop al cim, gaudireu d’una majestuosa panoràmica que engloba tot el pla de Mallorca i la immensitat de la badia de Palma.

puig-des-teix-deia-mallorca-spain

Tornarem desfent les nostres passes pel mateix camí pel qual pujàrem a l’anada, fins a arribar una altra vegada a la cruïlla de camins. Ara, des d’allà, agafarem el camí a la nostra dreta fins a entrar en el mític camí de l’arxiduc Lluís Salvador, qui, fascinat per la bellesa del lloc, ens obsequià amb una via-mirador que voreja el precipici i des d’on es pot gaudir de la magnificiència del paisatge.

ruta-camiarxiduc

Des d’aquesta altura podreu contemplar els escarpats pendents que cauen fins a agafar la mar amb les seves verdes escalinates d’alzines i pins, el verd dels quals contrasta amb el blau turquesa de la mar Mediterrània; aquí, la immensitat lluminosa ens envolta entre el so d’unes ones en continu vaivé. El camí és de roca calcària, colorejada per grisos i blancs, que pareix que es rompen amb la passa del caminant.

sarxiduc-06-pla-des-pouet-01-jpg_original

Més endavant trobarà dos camins, el de l’esquerra és el més curt i el de la dreta, el més llarg. Aquest darrer és el que us recomanam que seguiu si vol seguir gaudint del meravellós paisatge. Els dos camins condueixen fins al Pla del Pouet. Seguirem per l’esquerra fins a passar entre dos murs que ens indiquen el camí de retorn descendent cap al poble. Al Pla del Pouet, si vol perllongar l’excursió, teniu a la dreta un camí que us du fins a un mirador anomenat de Ses Puntes.