Wifi Gratis
Veure el Vídeo
CAMÍ DE L’ARXIDUC

El camí de l’Arxiduc és el més conegut dels que féu construir l’arxiduc Lluís Salvador d’Àustria. Ell el va fer traçar a partir del 1883, any en què comprà la finca de Son Moragues a Valldemossa. Si el fem, el recorregut ens portarà fins a la casa de neu de Son Moragues. A diferència de la resta de camins antics de la Serra, aquest no tenia una finalitat econòmica, sinó que l’Arxiduc el féu construir únicament per gaudir de l’impressionant paisatge valldemossí des dels penya-segats, amb la roca de sa Foradada com a protagonista.

És un itinerari de dificultat mitjana, d’11,2km. La durada és de 5h i l’itinerari no està senyalitzat.

ruta-camiarxiduc

Pla des Pouet

Iniciam l’itinerari en el nucli de Valldemossa. El camí comença al fons del carrer de les oliveres i transcorre al principi amb un suau pendent fins una barrera de metall. Aquí hem de girar a la dreta i seguir pel Camí de ses Basses  fins arribar a una barrera. Una vegada passada aquesta barrera, agafarem el camí de l’esquerra i passarem pel Ranxo d’en Sutro fins arribar al Pas d’en Miquel. Connectarem amb el Pas Vell d’en Miquel que puja fins al Pla des Pouet  i ens condueix a un portell sense barrera que dóna entrada al pla des Pouet. Un cop traspassam el portell, tot d’una trrobam restes que evidencien la intensa activitat carbonera que hi hagué en aquest lloc fins a mitjan segle XX. Al nostre voltant veim sitges, barraques de carboner i clapers, és a dir, apilaments de pedres per poder conrear el camp. Seguim el camí que en línia recta des del portell ens du fins al pou que dóna nom a aquesta planura.

carto_muntanyadelvoltor

Estret de Son Gallard

Deixam enrere el pou pel camí que surt a mà dreta. Després d’un ascens suau i unes quantes corbes, arribam a l’estret de Son Gallard (770m).

Aquí encara es conserva un coll de caça. La caça del tord amb una xarxa entre dues branques en llocs de pas d’aus és una tècnica de caça d’aus característica de Mallorca i Menorca.

Des del Caragolí fins al pla de ses Aritges

El camí ens du, amb pendent suau, al tram més espectacular del camí de l’Arxiduc. La impressionant vista està presidida per la Foradada, que ens acompanyarà la resta del trajecte fins al Puig des Caragolí. Aquí el camí continua cap a la dreta.

El cim del Puig des Caragolí ens ofereix una vista espectacular de la Serra i la costa nord de Mallorca.

puigcaragoli

Passat el Puig des Caragolí, el camí va baixant fins arribar al pla de ses Aritges. Si miram al nostre voltant, veurem uns arbustos arrodonits en forma de coixí. Es tracta dels coixinets de monja, arbocera baleàrica (Smilax aspera L.subsp. balearica), que dóna nom a la planura. També s’observen eixorba-rates blancs (Teucrium marum). Tant l’una com l’altra són plantes endèmiques de les Illes Balears, molt similars totes dues. La seva forma és precisament el resultat d’adaptar-se a les condicions en què viuen.

Més endavant, el camí arriba a un pinar que creua amb el camí de ses Fontanelles que ens duria altre cop al pla des Pouet. Seguim recte pel camí de l’Arxiduc.

La casa de neu de Son Moragues

Quan el camí comença a descendir, deixam enrere definitivament el pla de ses Aritges per entrar al bosc dels Cairats. Aviat trobarem la casa de neu de Son Moragues.

casadeneuescairats

La casa de neu de Son Moragues es troba en bon estat de conservació. Podem veure encara el llindar de la porta i les quatre bombarderes. Al talús de darrere, hi ha restes de quatre parets (“marjades”), que servien per afavorir l’acumulació de neu i les tasques de recol·lecció.

Seguim el camí travessant la coma des Cairats i en cinc minuts arribam al refugi de Son Moragues. Des d’aquí el camí baixa amb un fort pendent i ens du fins a Valldemossa.